(Afstudeer)opdracht – Een cross-culturele vergelijking over jongeren en mentale (on)gezondheid
Jongeren krijgen in hun ontwikkeling te maken met allerlei veranderingen, waaronder
veranderingen in hun brein. Deze veranderingen zorgen op haar beurt
onder meer voor veranderingen in het sociaal en emotioneel functioneren, en gaan gepaard met verhoogde kans op mentale problemen. Volgens het Trimbos instituut heeft 1 op de 5 jongeren last van
psychische klachten, en 1 op de 22 jongeren maakt een depressie door. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu denkt 13%
van de jongeren aan wel eens of vaker aan zelfdoding en voelt 43% zich (enigszins of sterk)
eenzaam en voelt 46% zicht vaak gestrest.
Culturele aspecten spelen een rol bij het zoeken van gezondheidszorg, en bij de
stigmatisering van mentale problemen. Stigmatisering zorgt er op haar
beurt voor dat het zoeken en verkrijgen van gezondheidszorg vertraagd wordt, dat mensen
een hoger risico lopen op sociale exclusie en discriminatie. Stigmatisering van mentale
problemen komt relatief veel voor in verschillende culturen, maar manifesteert zich in
elke cultuur op een andere manier. Stigmatisering kan beïnvloed worden door
overtuigingen, houdingen en waarden. Wat betreft het zoeken en
gebruik maken van de gezondheidszorg, spelen er verschillende culturele barrières,
waaronder een gebrek aan begrip van de ziekte en het behandelproces. Deze barrières kunnen (grotendeels) weggenomen worden door rekening te
houden met culturele verschillen.
Opdrachtomschrijving
De culturele verschillen in hoe jongeren aankijken tegen mentale (on)gezondheid, en hoe
zij omgaan met mentale (on)gezondheid, is nog niet eerder
bestudeerd. Het is belangrijk om deze culturele verschillen onder jongeren in kaart te
brengen, omdat deze kennis inzicht zal geven in de mate waarin geestelijke
gezondheidszorg aansluit bij de behoeften van de jongeren met verschillende culturele
achtergronden.
Je werkt in tweetallen.
Gewenste uitkomst
- Onderzoek naar de vraag: Wat betekent mentale (on)gezondheid voor jongeren met verschillende culturele achtergronden?
- Onderzoek naar de vraag: Wat doen jongeren met verschillende culturele achtergronden om mentaal gezond te blijven of te worden?
- Een photovoice-project uitvoeren onder jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud, met verschillende culturele achtergronden.
Wie zoeken wij?
- Je hebt een proactieve houding en bent ondernemend
- Je bent betrouwbaar, komt afspraken na
- Je bent open over je leervaardigheden en kan goed feedback ontvangen
- Je bent communicatief vaardig
- Je hebt een reflecterend vermogen
- Je bent flexibel en kunt snel schakelen
- Je werkt graag in teamverband in een dynamische omgeving
- Je kunt creatief denken en handelen
Bovenstaande competenties zijn wenselijk en kun je verder ontwikkelen in je tijd bij WIJS.
Aanbod vanuit WIJS
WIJS (Wijk Inzet door Jongeren en Studenten) is een samenwerkingsorganisatie die werkt aan verbinding tussen studenten en andere bewoners van Groningen. Namens WIJS doen studenten: onderzoek, geven ze advies vanuit hun vakgebied en organiseren ze allerlei activiteiten voor en met andere bewoners van Groningen. Je kan ons zien als een tussenpersoon tussen jou en de opdrachtgever. Zo dragen de studenten hun steentje bij aan Groningen en leren zij op hun beurt van de stad en haar bewoners. Want iederéén kan van elkaar leren.
Wanneer je bij WIJS onderzoek doet, schrijf je een onderzoeksverslag die niet in de archiefkast terechtkomt. We nemen jouw advies serieus en begeleiden je om aanbevelingen op te leveren die impact hebben op de wijk, onze organisatie of allebei. Je werkt zelfstandig aan je onderzoek, maar je staat er niet alleen voor. Bij WIJS ben je onderdeel van een leernetwerk bestaande uit: andere studenten, professionals en docenten en is er een ruim aanbod met allerlei activiteiten.
Werk je graag in een dynamische omgeving samen met studenten van verschillende opleidingen en ben je maatschappelijk betrokken? Stuur dan een motivatiebrief en CV naar [email protected].